Har ert projekt uppnått de mål ni själva satte upp innan projektstart? :
Vi har helt uppnått målsättningarna
Vad har ert projekt uppnått i förhållande till uppsatta mål och planerat upplägg? :
Att höja närvaron hos eleverna i strukturstödet
Att få eleverna att känna att de är välkomna, viktiga och saknade då de uteblir
Att eleverna ska känna att de får just det stöd de behöver och efterfrågar
Att de elever som kommer till strukturstödet ska uppnå sina mål, vilket förhoppningsvis är att klara gymnasiekurserna.
Hur har närvaron utvecklats under perioden för projektets genomförande för de elever som ingår i Plug In? :
Hur har betygen utvecklats under perioden för projektets genomförande för de elever som ingår i Plug In?:
Hur har kartläggningsgraden inom KIA utvecklats :
Hur har andelen ungdomar som återgår i studier eller arbete utvecklats under perioden för projektets genomförande ?:
En ökad kompetens bland er personal?:
En implementering av nya metoder/arbetssätt i er ordinarie verksamhet?:
Stärkt engagemang för frågan bland personalen i er verksamhet?:
Förändring av organisation i form av riktlinjer eller arbetsrutiner eller liknande? :
Förändring av organisation i form av schemaförändring, gruppindelning eller liknande?:
Förändring av förhållningssätt och attityder bland personalen, till exempel höga förväntningar på eleverna?:
Ge exempel på erhållna kunskaper, förändringar i attityder, riktlinjer och arbetsrutiner på organisationsnivå. :
Utökat samarbete mellan olika delar av verksamheten.
Utökat ansvarstagande av ämneslärare gentemot strukturstödet.
Manual och direktiv för strukturstöd har upprättats.
Projektet har genererat nya/bättre samarbeten mellan regionen och kommunernas verksamheter inom området:
Projektet har genererat nya/bättre samarbeten mellan kommunerna inom regionen:
Projektet har genererat nya/bättre samarbeten mellan er skola/verksamhet och förvaltningen ni tillhör:
Projektet har genererat nya/bättre samarbeten mellan berörda förvaltningar inom er kommun.:
Projektet har bidragit till att stärka regionens kunskap om framgångsrika metoder för att motverka avhoppare:
Projektet har genererat nya/bättre samarbeten mellan er skola/verksamhet och andra aktörer :
Ge exempel på resultat på strukturnivå som projektet har åstadkommit. Ange gärna även om Plug In har åstadkommit någon avgörande:
Kommunen har tilldelats 1.5 miljon kronor för att skapa metoder för att halvera ungdomsarbetslösheten vilket kan ses som ett indirekt resultat av Plug in. I detta nya projekt samverkar Arbetsförmedlingen och kommunen (Arbetsmarknadsenheten och Vuxenutbildningen)
Personal tillbringar mer tid med individen :
Nytt arbets- och stödmaterial :
Ändrat förhållningssätt hos eleverna/ungdomarna:
Ändrat förhållningssätt hos personal som arbetar med eleverna/ungdomarna:
Organisatoriska förändringar (ex nya rutiner, system):
Annat, nämligen: :
Strukturstödet har implementerats
Beskriv metoderna med utgångspunkt i programkriterierna (lärandemiljöer, samverkan, innovativ verksamhet, strategisk påverkan) :
Individualiserad miljö och schemaupplägg.
Beskriv även hur aktiviteter av transnationell och regionalfondskaraktär bidragit till projektet.:
Goda idéer har inhämtats från Buckinghamshire i Storbritannien och från studiebesök i Stockholm, samt från de regionala och nationella spridningskonferenserna i Göteborg respektive Stockholm.
Representanter från kommun – egen förvaltning :
Representanter från kommun – annan förvaltning :
Regionförbund/Kommunförbund:
Hur har arbetet i projektgruppen fungerat?:
Redogör även för gruppens sammansättning. :
Kontaktperson på Arbetsmarknadsenheten, kontaktperson på Vuxenutbildning och projektledare. Samarbetet fungerade mycket väl under första året men pga att en av kontaktpersonerna slutade sin anställning har det varit svårare att få till stånd möten då den nya kontaktpersonen hade annan yrkesroll.
Hur har arbetet i styrgruppen fungerat?:
Redogör även för gruppens sammansättning. :
Gymnasiechef, verksamhetschefer för Arbetsmarknadsenhet och Vuxenutbildning, ekonom, forskare och projektledare
Redogör för hur ni arbetat med jämställdhetsintegrering i ert projekt.:
Plug in Stenungsund har tillsammans med övriga projektledare i Göteborgsregionen(GR) deltagit i den av SKL arrangerade processtödjarutbildningen i jämställdhet för att öka kunskaperna ytterligare. Vi har också som ett första steg börjat dela upp antalet deltagare i Plug in i flickor och pojkar för att bli mer medvetna om fördelningen och för att kunna problematisera. Frågan finns kontinuerligt med på agendan.
Redogör för hur projektet arbetat för att förverkliga visionerna vad gäller tillgänglighet i projektet. :
Vi förbättrar och behovsanpassar tillgängligheten kontinuerligt då flera rullstolsburna elever börjat på gymnasieskolan och gjort oss uppmärksamma på t.ex. trösklar som varit för höga, dörrar som behövt automatisk öppning mm. Andra hjälpmedel som finns tillgängliga är t.ex. ClaroRead (talsyntes på datorer). Både gymnasieskolan och Vuxenutbildningen har anställt specialpedagoger och speciallärare och stödstugor finns tillgängliga på gymnasiet. Antalet elever på språkintroduktionen har dubblerats och gymnasieskolan har behövt tänka om och har förändrat sitt studieupplägg.
I vår årligt återkommande Jobb- och utbildningsmässa i januari där aktiva Plug in verksamheter i Stenungsund samverkar med Arbetsförmedlingen och näringslivet har tillgängligheten för nyanlända uppmärksammats och vi är nöjda med att kunna erbjuda tolkhjälp på sex olika språk.
Forum inom kommunen – egen förvaltning 1. Politiker:
Forum inom kommunen – egen förvaltning 2. Tjänstemän:
Forum inom kommunen -andra förvaltningar 1. Politiker:
Forum inom kommunen -andra förvaltningar 2. Tjänstemän:
Målgruppen 1. Ungdomar/elever:
Externa forum inom regionen :
Externa forum nationellt:
Extern processutvärderingutvärdering (European Minds):
Den regionala projektledningen:
Den nationella projektledningen (SKL):
På vilket sätt har dessa aktörer bidragit till dels ert lokala utvecklingsarbete men även till Plug In som helhet?:
Carsten Palmer Schale som är sociolog, specialist i socialpsykologi, filosof, skönlitterär författare, forskare och gästprofessor i flera länder har arbetat aktivt med vår samverkansdel i projektet och har genom att intervjua ett stort antal av målgrupperna berörda personer sammanställt en längre rapport. Denna rapport är som han själv beskriver det ett -"tentativt försök att dels beskriva och kritiskt kommentera Plug In, dels att på ett något collageartat vis ”fotografera” helheten. Framförallt är det dock en rapport som syftar till inte bara en kritik av Plug In, utan även – och mer – antyda framtida möjligheter i ett ”Bortom Plug In”.
Rapporten kommer att finnas som bilaga till Plug in Stenungsund
Vilka tips skulle Du vilja delge framtida projekt? Vad gick bra och varför? Vad gick mindre bra och varför?:
Kanske borde man ha haft mer tid för reflektion över målgruppens behov innan man satte mål och målgrupp? Ramen för vad som ska utvärderas måste också vara väldigt tydlig från början.
Högt ställda mål är bra men måste kunna revideras under tid. Ett ”skolprojekt” på dryga två år mitt i en reformförändring(GY11) medger inte det då det är svårt att se resultat efter så kort tid.
Det som varit bra är främst att problematiken belysts och har satt igång tankar och skapat aktiviteter. Det har också kommit på papper att enbart pedagogiska åtgärder inte är tillräckliga för att förhindra avbrott från gymnasieskolan om problematiken i första hand har sociala och/ eller medicinska orsaker. Tidiga insatser och samverkan krävs!